foodora pro subscription terms and conditions

VILLKOR FÖR FOODORA PRO

 


Senast uppdaterade augusti 2024


Dessa villkor ("Villkoren") tillämpas när du registrerar dig till prenumerationstjänsten "foodora PRO" och utgör en bilaga till de allmänna villkoren för foodoras plattform (de "Allmänna Villkoren") som finns att läsa här. I händelse av avvikelse mellan dessa Villkor och de Allmänna Villkoren, ska dessa Villkor äga företräde. De definitioner som anges i de Allmänna Villkoren ska gälla även för dessa Villkor om inte annat särskilt anges häri, men för tydlighetens skull noteras att med "Restauranger" avses foodoras partnerrestauranger och att med "Butiker" avses både foodora market och foodoras partnerbutiker. 

1. FOODORA PRO

foodora PRO är en prenumerationstjänst1 som erbjuds av foodora till privatpersoner/konsumenter som har ett användarkonto på Plattformen ("Kunder", "Du"). Genom att prenumerera på foodora PRO och betala en Prenumerationsavgift (se definition nedan) får Kunder erbjudanden och förmåner att använda vid köp på Plattformen, t.ex. rabatt på leveransavgiften, vilka beskrivs i dessa Villkor.

 

foodora PRO är endast avsedd för privat bruk. Du får inte använda foodora PRO för några kommersiella eller affärsmässiga ändamål och/eller i återförsäljningssyfte. När Du använder foodora PRO måste Du alltid agera i enlighet med alla tillämpliga lagar samt dessa Villkor och de Allmänna Villkoren. Du får inte använda foodora PRO på ett sätt som strider mot våra, eller någon tredje parts, rättigheter och intressen. Du bekräftar att Du kommer följa alla instruktioner och rekommendationer som vi tillhandahåller från tid till annan.

2. PRENUMERATIONSINNEHÅLL

2.1 Ingående av avtal och tillgång till Dina foodora PRO-förmåner

Genom att prenumerera på foodora PRO, bekräftar och samtycker Du till att Du ingår ett abonnemangsavtal med automatisk förnyelse. Mer information om villkoren för abonnemangsavtalet återfinns i avsnitt 3 nedan. Du kommer att få tillgång till Dina foodora PRO-förmåner ("Förmånerna") först efter att Du framgångsrikt har ingått detta avtal med oss, och, om Du inte redan har ett användarkonto, uppfyllt alla andra tillämpliga krav i enlighet med de Allmänna Villkoren för att registrera ett användarkonto på Plattformen. Se även avsnitt 2.2.3 nedan om att foodora i vissa fall kan erbjuda bl.a. gratis provperioder.  

 

Efter att Du inlett Din prenumeration kommer alla Förmåner automatiskt att läggas till på Ditt användarkonto och, i tillämpliga fall, automatiskt läggas till i Din beställning. Förmånerna kommer automatiskt att synas på Plattformen under fliken "foodora PRO". 

 

2.2 Förmånerna

Under förutsättning att en beställning uppfyller de villkor som beskrivs nedan kommer följande Förmåner att tillämpas på en foodora PRO-användares beställning:

  1. Reducerad leveransavgift i enlighet med villkoren i avsnitt 2.2.1 nedan;
  2. Ännu bättre kundservice; och
  3. Specialrabatter för foodora PRO-användare på utvalda Produkter och Restauranger från tid till annan.

 

Förmånerna kan tillämpas på ett obegränsat antal beställningar men bara på beställningar som läggs via den svenska Plattformen. Vänligen notera att tillgången till Förmånerna kan variera beroende på varifrån, geografiskt, som Du lägger en beställning. Alla Restauranger och Butiker som erbjuder Förmånerna kommer att markeras med en särskild foodora PRO-tagg i form av en lila krona (“Taggen”) och Du kan kombinera Förmånerna med Rabattkuponger. 

2.2.1 Villkor för reducerad leveransavgift

Under förutsättning att Din beställning uppfyller följande villkor kommer Du få 50 kr rabatt på leveransavgiften: 

  1. Din beställning görs från Restauranger och/eller Butiker som markerats med Taggen, och
  2. Din beställning överstiger tillämpligt minsta ordervärde i enlighet med nedan:
    • För beställningar från Restauranger måste Din beställning ha ett ordervärde på minst 140 kr.
    • För beställningar från följande Butiker (samtliga foodora markets, samtliga ICA-butiker, samtliga Hemköp-butiker, samtliga Nya Pulsen-butiker, Supergrossen Hallunda och Tempo Strängnäs), måste Din beställning ha ett ordervärde på minst 400 kr.
    • För beställningar från alla andra Butiker än de som listats under ii) ovan måste Din beställning ha ett ordervärde på minst 140 kr.

 

Följaktligen kommer Din leverans av beställningar med en ordinarie leveransavgift på 50 kr eller mindre att bli gratis.

2.2.2 Ännu bättre kundservice

Med foodora PRO kommer Du att få en mer prioriterad och personlig upplevelse när Du kontaktar vår kundservice. 

2.2.3 Ändringar av Förmånerna

Vi vill att Din foodora PRO-prenumeration ska vara så användbar som möjligt och strävar efter att kontinuerligt addera nya Förmåner och erbjudanden. Av denna anledning kan Förmånerna och villkoren för dess användning ändras från tid till annan. Genom att logga in på Ditt konto och klicka på “foodora PRO”-fliken kan Du enkelt få översyn av Dina tillgängliga Förmåner. Se också avsnitt 6 nedan om ändring av dessa Villkor. 

foodora kan också erbjuda rabatter, kampanjer eller andra former av förmånlig prissättning för foodora PRO från tid till annan, inklusive gratis provperioder. Sådan förmånlig prissättning kommer endast gälla under den specifikt angivna perioden varefter Din prenumeration kommer fortlöpa med en tillkommande Prenumerationsavgift som debiteras Dig (se nedan avsnitt 3). Om Du inte vill att prenumerationen ska fortsätta efter den angivna perioden, och/eller om Du inte vill debiteras den tillämpliga Prenumerationsavgiften, måste Du avbryta Din prenumeration innan slutet av den angivna perioden.

3. BETALNING

3.1 Prenumerationsavgift

Din prenumeration med tillhörande betalningsperiod kan variera beroende på vilken medlemsplan Du väljer vid registrering - antingen en (1) månad, tre (3) månader eller tolv (12) månader (nedan gemensamt benämnda som “Medlemsplan”). Du kommer att meddelas om den tillämpliga prenumerationsavgiften som ska betalas vid tidpunkten då Du registrerar Dig till foodora PRO ("Prenumerationsavgiften") men Prenumerationsavgiften kommer också att synas under fliken ”foodora PRO”. Den tillämpliga Prenumerationsavgiften varierar beroende på vilken Medlemsplan Du väljer när Du registrerar Dig för foodora PRO.

 

Betalning av den första Prenumerationsavgiften kommer att göras det datum Du registrerar Dig för foodora PRO, via kredit- eller betalkort registrerat under Ditt namn eller med annan betalningsmetod tillgänglig på Plattformen vid tidpunkten för registrering ("Betalningsmetod"). Om Du inte avslutar prenumerationen i enlighet med dessa Villkor, kommer Din prenumeration att förnyas automatiskt vid slutet av Din Medlemsplan och förlängas med en tidsperiod motsvarande tidigare vald Medlemsplan, dvs. antingen med en (1) månad, tre (3) månader eller tolv (12) månader.

 

Om Du vill ändra Din Medlemsplan besöker Du “foodora PRO”-fliken där Du klickar på penn-symbolen bredvid “Medlemsplan”. Din nya Medlemsplan träder i kraft först när Din nuvarande Medlemsplan löper ut, men den första debiteringen av den nya Prenumerationsavgiften sker på det datum Du registrerar bytet av Medlemsplan. Nästkommande debitering sker dock i enlighet med den betalningsperiod som följer av din nyvalda Medlemsplan.

 

3.2 Auto-förnyelse av prenumeration

Genom att prenumerera på foodora PRO, dvs. genom att betala Din Prenumerationsavgift, bekräftar och godkänner Du att Du ingår ett abonnemangsavtal med automatisk förnyelse med foodora. För undvikande av missförstånd innebär detta att foodora kommer göra den första debiteringen av Prenumerationsavgiften från Dig på det datum då Du registrerar Dig för foodora PRO. Därefter kommer foodora automatiskt att debitera Dig Prenumerationsavgiften via Betalningsmetoden på den första dagen i Din valda Medlemsplan och därmed förlänga Din prenumeration till dess Du avslutar Din prenumeration, ändrar Din Betalningsmetod eller om foodora avbryter eller avslutar foodora PRO i enlighet med dessa Villkor.

 

Du är ansvarig för att säkerställa att Din Betalningsmetod och information är uppdaterad och korrekt. Om foodora inte kan debitera Dig via Din Betalningsmetod på förfallodagen för Prenumerationsavgiften, vare sig det beror på otillräckliga medel eller annat, så förbehåller vi oss rätten att avsluta Din foodora PRO-prenumeration och Du kommer behöva registrera Dig på nytt för att få tillgång till Förmånerna.

 

Du garanterar att Du är behörig att betala Prenumerationsavgiften med användning av Betalningsmetoden utan att det utgör ett intrång i tredje parts rättigheter.

 

När en Prenumerationsavgift slutligt betalats till foodora så är den inte återbetalningsbar, bortsett från i de fall Du utnyttjar Din ångerrätt i enlighet med villkoren enligt avsnitt 4 nedan.

4. ÅNGERRÄTT

4.1 Hur Du utnyttjar ångerrätten

I enlighet med lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, har Du rätt att frånträda Din foodora PRO-prenumeration genom att meddela foodora därom inom 14 dagar från den första betalningen av Prenumerationsavgiften (“Ångerfristen”). Om Ångerfristens sista dag infaller på en lördag, söndag eller en allmän helgdag förlängs Ångerfristen till nästkommande arbetsdag (måndag - fredag). Vänligen notera att vi kan neka Din retur om meddelande därom inte lämnats inom Ångerfristen.  

 

Om Du vill utnyttja Din ångerrätt ber vi Dig lämna ett tydligt meddelande därom till vår kundservice i enlighet med de kontaktuppgifter som framgår under avsnitt 11 nedan. Du kan använda vårt formulär för utövande av Din ångerrätt, se här, men Du kan också använda formuläret som tillhandahålls av Konsumentverket här.

4.2 Effekterna av utnyttjande av ångerrätten 

Om Du utnyttjar Din ångerrätt kommer vi genast, eller som senast 14 dagar efter mottagande av Ditt meddelande om retur, återbetala Dig Prenumerationsavgiften Du betalat. Om Du uttryckligen begärt att få tillgång till prenumerationen innan slutet av Ångerfristen (dvs. genom att utnyttja Förmånerna), har vi dock rätt att göra avdrag för de dagar Du haft tillgång till prenumerationen. Avdraget kommer motsvara ett belopp som är proportionerligt med vad Du erhållit fram till den dag Du meddelade oss att Du ville utnyttja Din ångerrätt, jämfört med hela prenumerationsperioden.

 

Vi kommer att utföra återbetalningen med den Betalningsmetod Du använde när Du registrerade Din prenumeration såvida Du inte uttryckligen godkänt något annat. Oavsett kommer vi utföra återbetalningen på ett sådant sätt att Du inte ådrar Dig några kostnader för återbetalningen 

 

Vänligen notera att för det fall Du tidigare utnyttjat Din ångerrätt för en tidigare foodora PRO-prenumeration eller ifall vi har andra rimliga skäl att misstänka att Du missbrukar Din ångerrätt, t.ex. genom att flera gånger inom en kort tidsperiod starta och avsluta en prenumeration, reserverar vi oss rätten att neka Dig möjligheten att registrera Dig för en ny prenumeration.

5. AVSLUTANDE AV PRENUMERATION

Du kan avsluta Din prenumeration eller gratisperiod när som helst genom att använda länken “Avsluta ditt medlemskap” under “foodora PRO”-fliken. Vänligen notera att Du måste avsluta Din prenumeration senast den sista dagen i Din tillämpliga Medlemsplan (innan inledningen av ny betalningsperiod) för att undvika automatisk förnyelse av prenumerationen. Om Du upplever några problem medan Du försöker avsluta Din prenumeration, vänligen kontakta vår kundservice enligt kontaktuppgifter som framgår under avsnitt 11 nedan.

 

När Du avslutat Din prenumeration kommer Du kunna fortsätta använda Dina Förmåner till slutet av Din aktuella Medlemsplan (innan inledningen av ny betalningsperiod). Efter att Din aktuella Medlemsplan avslutats kommer också Din auto-förnyelse av prenumerationen automatiskt avslutas.

 

foodora kommer inte att göra några partiella eller fullständiga återbetalningar för prenumerationer som avbrutits före slutet av Din aktuella betalningsperiod.

 

foodora kan efter eget gottfinnande avsluta Din prenumeration om vi blir medvetna om att Du i väsentlig grad brutit mot dessa Villkor eller de Allmänna Villkoren.

6. ÄNDRINGAR

foodora har rätt att när som helst uppdatera eller ändra dessa Villkor. De Villkor som är tillämpliga på Din beställning är den version som är tillgänglig på Plattformen vid tiden för Din beställning. 

 

foodora reserverar sig vidare rätten att, efter eget gottfinnande, när som helst ändra Prenumerationsavgiften. I enlighet med avsnitt 2.2.3 har foodora också rätt att, efter eget gottfinnande, ändra Förmånerna och/eller dess villkor. Såvida annat inte kommuniceras kommer prisförändringar träda i kraft under den period som följer efter Din Medlemsplan löper ut. foodora kommer i god tid innan ändringar av dessa Villkor eller Prenumerationsavgiften träder i kraft, att meddela Dig därom via e-post eller på andra sätt i enlighet med vad som framgår av avsnitt 7 nedan.

 

Om Du inte accepterar uppdateringarna eller ändringarna har Du möjlighet att avsluta Din prenumeration innan ändringarna träder i kraft. Din fortsatta prenumeration efter att ändringarna trätt i kraft anses dock, i den utsträckning det är tillåtet enligt lag, utgöra ett fullständigt godkännande av, och bekräftande till, att bli legalt bunden till de uppdaterade och/eller ändrade Villkoren samt sådana ändringar av Förmånerna eller Prenumerationsavgiften som kan komma att kommuniceras till Dig av foodora från tid till annan. 

7. MEDDELANDEN

För att säkerställa att Du tar emot information från foodora angående Din prenumeration, foodora PRO och dessa Villkor i tid, bekräftar Du att foodora har rätt att meddela Dig på något av följande sätt: via kontaktuppgifterna som Du angett vid registrering av Ditt användarkonto (e-post, sms etc.), push-notiser och in-app meddelanden.

 

Meddelanden som skickats enligt ovan anses levererade till Dig på datumet det skickades av foodora. Om flera meddelande-metoder används samtidigt anses meddelandet vara levererat till Dig på datumet och den tidpunkt då det första meddelandet skickades.

8. ANSVAR

I den utsträckning det är tillåtet enligt lag ska varken foodora, dess agenter, representanter eller tjänsteleverantörer hållas ansvariga gentemot Dig för någon förlust eller skada, inklusive förlust av verksamhet, intäkter eller vinster, eller någon indirekt förlust eller följdförlust som uppstår pga. eller i samband med Din foodora PRO-prenumeration.

9. INTEGRITETSMEDDELANDE

Vi behandlar Dina personuppgifter i enlighet med vårt Integritetsmeddelande. Genom att acceptera dessa Villkor är Du medveten om att vi kan komma att kontakta Dig via något av de kommunikationsmedel som beskrivs i avsnitt 7.

10. ÖVRIGT

Dessa Villkor är endast till för Din och vår räkning och är inte avsedda att nyttjas av någon annan person eller enhet, med undantag för företag inom vår företagskoncern och representanter för oss och/eller företag inom vår företagskoncern.

 

Dessa Villkor ersätter alla tidigare avtal mellan Dig och oss och utgör det fullständiga avtalet mellan Dig och oss avseende användningen av foodora PRO.

 

Såvida annat inte anges är Dina och våra rättigheter och rättsmedel under dessa Villkor kumulativa och utesluter ingen annan rätt eller rättsmedel som erbjuds enligt tillämplig lag.

 

Du får inte tilldela, licensera eller överföra några av de rättigheter som beviljas Dig enligt dessa Villkor eller lägga ut några av Dina skyldigheter på underleverantör.

 

Om vi inte insisterar på att Du utför Dina skyldigheter enligt dessa Villkor, eller om vi inte tillämpar våra rättigheter mot Dig eller om vi är försenade med att göra det, innebär det inte att vi avstått från våra rättigheter gentemot Dig eller att Du inte är skyldig att uppfylla de skyldigheterna. Om vi ska avstå några av våra rättigheter kommer vi dock göra det i skrift, men det innebär inte att vi automatiskt avstår från andra rättigheter relaterade till Dina senare ageranden.

 

Om det kan konstateras att någon av bestämmelserna i dessa Villkor är olaglig, ogiltig eller annars inte möjlig att genomföra, ska sagda bestämmelse trots detta tillämpas i fullaste utsträckning i den mån det är möjligt enligt tillämplig lag. Den del av bestämmelsen som inte kan tillämpas ska anses exkluderad från dessa Villkor men sådan exkludering ska inte påverka giltigheten och tillämpligheten av återstående bestämmelser.

 

För frågor om tillämplig lag och tvistlösning, se avsnitt 19 i våra Allmänna Villkor.

11. KUNDSERVICE

Du är välkommen att kontakta vår kundservice via e-post på [email protected] eller, efter att ett köp gjorts, genom att skriva till vår kundservice via chatt. Du hittar också svar på många vanliga frågor under fliken “Hjälpcenter” på Plattformen. På vår hemsida hittar Du aktuell information om vår kundtjänsts öppettider.

  1. 1. I vissa fall benämnt ett “medlemskap”.
(fo-eu-subscription-terms)